Wymagania współczesnego rynku
Zasadniczym celem wielu przedsiębiorstw jest wytworzenie produktów lub usług, które mają trafić do określonej grupy odbiorczej. Współczesny rynek zorientowany jest na zaspokajanie rosnących wymagań konsumentów, ponieważ to ich wybory decydują o sukcesie danej firmy. Dzieje się tak ze względu na coraz lepszy dostęp do różnorodnych dóbr, które obecnie są na wyciągnięcie ręki każdego z nas. Rosnąca popularyzacja handlu za pośrednictwem Internetu sprawiła, że możliwe jest łatwe wyszukiwanie i porównywanie ofert z niemal każdego miejsca na świecie. Dzięki temu możemy dokonać zakupu produktu, który fizycznie jest oddalony o setki kilometrów od miejsca, w którym się znajdujemy, bez konieczności wychodzenia z domu. Konkurencja na rynku jest na tyle duża, że klienci mogą dowolnie wybierać między różnymi dystrybutorami, producentami czy usługodawcami. Nic więc dziwnego, że firmy starają się odpowiadać na specyficzne potrzeby i oczekiwania swoich konsumentów, aby przyciągnąć ich uwagę i wzbudzić zaufanie.
Co składa się na procesy logistyczne?
Specyfika współczesnego rynku pokazuje, że obecnie wytworzenie towaru jest niewystarczające, ponieważ coraz więcej osób oczekuje, że wybrany produkt zostanie dodatkowo do nich dostarczony. Z tego powodu przedsiębiorstwa opierające się na produkcji, stopniowo odchodzą od systemu pracy, który skupia się wyłącznie na osiągnięciu odpowiedniej wydajności. Kwestiami priorytetowymi stają się obecnie takie aspekty jak ciągły przepływ materiałów, wykonywanie produktów nietypowych, zgodnych ze zleceniem klienta, jak również redukcja kosztów. Wdrożenie procesów logistycznych w firmie pozwala na uelastycznienie różnorodnych operacji i ich pełną integrację, za sprawą czego logistyka w firmie zostaje połączona z funkcjonowaniem całego przedsiębiorstwa. W tym celu niezbędne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury, która umożliwi sprawne funkcjonowanie całego łańcucha logistycznego, na którą składają się takie elementy, jak infrastruktura transportowa, infrastruktura ogólna, opakowania oraz infrastruktura informatyczna. Elementy, które składają się na infrastrukturę procesów logistycznych wzajemnie się uzupełniają, dzięki czemu możliwy jest sprawny przepływ materiałów w określonym czasie i przestrzeni oraz w zakresie ustalonych kosztów.
Procesy logistyczne a optymalizacja
Dzięki optymalizacji procesów logistycznych możliwe jest opracowanie najkorzystniejszego rozwiązania, które umożliwi usprawnienie łańcucha logistycznego w naszej firmie. Aby dokonać optymalizacji, niezbędne jest przeprowadzenie badań, porównań oraz statystyk, za pomocą których uzyskamy poglądowe informacje na temat przebiegu poszczególnych procesów i na podstawie których możliwe jest podjęcie dalszych działań. Wdrożenie działań optymalizacyjnych może dotyczyć różnych obszarów, które obejmują kryteria ekonomiczne, organizacyjne, techniczne, społeczne i ekologiczne. Biorąc pod uwagę kryteria typowo techniczne, możemy podjąć określone działania, za sprawą których możliwe będzie skrócenie czasu przechowywania materiałów w magazynie oraz zredukowanie ich ilości, usprawnienie elastyczności produkcji i transportu wewnętrznego, czy zwiększenie transportu zwrotnego.
Filozofia Kaizen
Coraz więcej przedsiębiorstw opiera działanie procesów logistycznych w firmie na filozofii zarządzania, zwanej Kaizen. Koncepcja ta wywodzi się z Japonii i zakłada nieustanne działanie, które ma prowadzić do dalszego rozwoju. Celem Kaizen jest zatem usprawnienie pracy i poprawa jej jakości, odpowiednie dopasowanie różnych elementów technicznych oraz redukcja kosztów. Realizacja wymienionych założeń możliwa jest dzięki odpowiedniej organizacji miejsca i czasu pracy, wraz z doborem odpowiednich narzędzi, zachowaniu porządku i systematyczności, utrzymaniu porządku na stanowisku pracy, standaryzacji, określającej cele i zadania oraz samodyscyplinie. Wdrożenie filozofii Kaizen może pozwolić na zwiększenie zaangażowania pracowników w przebieg procesów logistycznych w firmie, co w efekcie pozwoli na osiągnięcie większej wydajności.